keskiviikko 13. huhtikuuta 2011

13. päivä: Your favourite writer

Jahas, sitten kysytäänkin lempikirjailijaa, ei se helppo ole tämäkään. Alkajaisiksi palaan taas menneisyyteen ja kerron, että silloin nuorempana varsinkin minulla oli hieman taipumusta järjestelmälliseen fanitukseen: jos luin joltain kirjailijalta jonkun kirjan, josta oikein pidin, luin yleensä likipitäin oitis kaiken muunkin, mitä sain samalta kirjailijalta käsiini. Tai no, tottapuhuen hieman samaa taipumusta minussa on kyllä vieläkin (palataan siihen ihan kohta).

Kirjailijoita, joita olen (yli 13-vuotiaana) fanittanut ja joilta olen järjestelmällisesti lähes kaiken lukenut ovat esimerkiksi seuraavat: Pentti Saarikoski (etenkin kaiken proosan, mutta runoudestakin merkittäviä osia), Tove Jansson, Kurt Vonnegut, Irvine Welsh (viimeisimpiin teoksiin asti), Anni Sumari, Timo K. Mukka ja Charles Bukowski. Hiukan tuoreempia fanitettavia on esim. Markus Nummi. Samoin Paul Austerin tuotantoa olen lukenut aika laajalti ja tietokirjapuolelta taas esim. Ryszard Kapuscinski on aika ylittämätön.

Yllämainitusta joukosta (tai muutenkaan) on minun tietenkin ihan kertakaikkiaan mahdotonta valita yhtä kaikkien aikojen suosikkia, joten kerronkin teille tämän hetken lempikirjailijani. Niille, jotka jaarituksiani yhtään seuraavat, ei varmaankaan tule yllätyksenä, että valinta osuus Augusten Burroughsiin. Ihanaan, neuroottiseen Augusteniin! Running with Scissors ei vielä kolahtanut ihan täysillä, mutta Maagisen ajattelun lukeminen jo vain saikin minut etsimään käsiini Augustenin kirjoja oikein isommalla kauhalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti